söndag 25 mars 2012

I am me. And I am beautiful!

Jag har mycket acne och finnar.
Jag är alldeles för kort.
Jag har inga "kvinnoformer".
Jag har ett födelsemärke på vänster kind.
Jag har små fötter och små händer.

Jag ser allmänt liten ut.

Men vet ni vad? Allt det där, gör mig till mig.
Jag är inte perftekt, jag har inte det "perfekta" utseendet. OCH DET ÄR JAG GLAD ÖVER!

Som ni kan förstår, tar jag idag upp ämnet "utseende".
Ett viktigt ämne som tåls att prata lite om, eller hur?

HUR SKA MAN VARA FÖR ATT VARA SNYGG IDAG?
Om vi allvarligt skulle lyssna helt och hållet på hur media/samhället/andra människor osv. beskrev hur man ska se ut för att vara snygg. Så skulle vi märka att det är helt ologiskt.
Du ska vara vältränad, men inte för biffig.
Du ska vara smal, men fortfarande ha fomer.
Du får INTE åldras, inga rynkor här inte!
Stora pattar, men inte för stor - de ska passa till din kropp.
En dag ska du ha långt hår, en dag kort. En dag ska du vara blond och nästa dag ska du vara brunett.
Det finns tips om hur du ska klä dig, men på samma gång måste du ju ha en egen stil.
Du ska vara sminkad. Men inte för mycket, ingen clown sminkning här inte!
Osv... LISTAN KAN GÖRAS LÅNG!
Men en sak är säker, VAR PERFEKT!

Vi ska tydligen dölja våra "brister" så gott vi kan.
T.ex. är du gammal - BOTOX. Ta bort alla de där rynkorna.
INGET ÅLDRAS MED STIL HÄR INTE!
Eller om du är "överviktigt", ja men då kan du ju välja på 1000 tals olika bantningsmetoder.
Som antagligen funkar jätte bra, eftersom de hela tiden måste hitta på nya?
Om du har finnar, så är det bara att sminka över dessa.

Men tänk lite logiskt nu, vi har alla hört uttrycket:VI HAR ALLA VÅRA BRISTER
Så varför måste vi då dölja våra brister? ALLA har ju dem?

MEN ALLTSÅ MIN BRIST ÄR LITE VÄRRE ÄN DERAS.. DET ÄR LIKSOM PINSAMT.
Jaha, vad har du för "brist" då? Har du görn hy? Har du 3 ögon? Har du 5 meters långt näshår?
För om du har finnar, ringar under ögonen, är för kort, slitet hår, rynkor eller något liknande - så kan jag lova: DU ÄR INTE ENSAM OM DET!

Jag är dock inte ett dugg bättre, jag stör mig också på min "brister".
Jag kan kolla i speglen och sucka högt för mig själv ibland.

Men istället för att vi fokuserar på allt som vi tycker är "fult" eller "dåligt" på oss själva, så kan man väl fokusera på det som man tycker om?
Man får säga: "OOH! IDAG SER JAG BRA UT! IDAG ÄR JAG HET!"

Och jag skulle faktiskt inte vilja ta bort några av "bristerna" på mig.
Dem gör mitt utseende personligt och utan dem hade jag inte vart samma Jasmine som jag är nu, eller hur?

Så det jag vill ha fram med mitt inlägg idag är:
VAR DU!
VAR STOLT ÖVER DINA BRISTER.
ÄLSKA DIG SJÄLV. JAA! ÄLSKA HELA DIG!
VAR DU - FÖR DU ÄR VACKER!

I am me. And I am beautiful!



2 kommentarer:

  1. sv: tack för din kommentar! jag hoppas verkligen att du inte har dem där känslorna ofta eftersom dom inte är speciellt roliga.. och det antar jag att du vet om!!
    jo, jag hoppas också att man kan få må lite bättre ibland!

    SvaraRadera