tisdag 24 april 2012

En liten lista på varför man ska välja livet över sin ätstörning.

Jag är trött. Och orklös. Och energilös.

Jag har lust att skrika, springa och gråta. Helst allt på samma gång. Men det skiter vi i.
Idag tänkte jag istället försöka vara positiv och pepp för mig själv och äevn här på bloggen.

Vaknade väldigt tidigt imorse och kunde inte somna om (därav tröttheten).

Så jag passade på att skriva en lista som ska påminna mig om varför jag gör det här.
Varför jag ska vara bestämd i att bli av med dessa ätstörda tankar, varför jag ska kämpa för att bli frisk.

Tänkte dela med mig av min lista. Kanske har ni något ni tycker man kan lägga till på listan? Och kanske kan den peppa någon mer än bara mig? :)

  • Få tillbaka energi
  • Känna riktigt lycka och glädje igen (inte den där låtsas lyckan som man kan tror att man känner pga ätstörnings tankarna, nej jag menare riktig glädje som känns i hela kroppen).
  • Kunna skapa bättre relationer med andra människor.
  • Vara mer utårtiktad.
  • Ha mer tid för kul saker, istället för att tänka på mat hela tiden.
  • Tjockare och friskare hår.
  • Bättre hy.
  • Med tanke på hjärtat, inre organ och hjärnan
  • Inte vara sjukligt blek
  • Slippa att vara arg och ledsen över att man ätit
  • Kunna njuta av allt som livet har att erbjuda.
  • Kunna ha relationer/förhållanden i framtiden, som kan funka.
  • Vara nöjd med sig själv.
  • Slippa dölja sina matvanor och att behöva ljuga om dem.
  • Äta med vänner och med familj utan att det är jobbigt
  • Träna för att man tycker att det är kul och inte för att din ätstörning vill att du ska träna
  • Att DU är kontroll över ditt liv och inte din ätstörning
  • Kunna uppnå sina mål och drömmar i livet.
  • Kunna koncentrera sig.
  • För att trivas i sin kropp på riktigt.
  • Slippa alla förbud
  • Känna sig pigg och stark
  • Kunna göra saker utan att ens familj behöver oroa sig.
  • För att känn sig vacker - på RIKTIGT!
  • Kunna använda kläder man tycker är snygga och inte för att "dölja" sin kropp.
  • Att våga testa ny mat, som man själv testar att laga eller som man smakar någon annan stans
  • Kunna vara mer social
  • Känna sig varm och slippa frysa hela tiden
  • Få tillbaka sin humor
  • Kunna kolla i spegeln och vara nöjd.
  • Få en tjejkropp, med lite former.
  • Känna sig mätt utan att må dåligt.
  • Känna sig hungrig och göra något åt det (alltså äta)
  • Istället för att tänka "Det där ska jag göra sen, när jag är frisk", kunna göra det NU!
  • Älska sig själv
  • För hur skönt hade det inte varit att vinna den alldeles för långa kampen mot en ätstörning?
  • Orka lika mycket som dina vänner.
  • Kunna vara stolt över sig själv, PÅ RIKTIGT!
Men kanske viktigast av det jag kom på:
  • För att JAG och DU är värda livet.


Harre gött och kram!

7 kommentarer:

  1. Vilket otroligt viktigt ämne att blogga om, du är stark!
    Härlig blogg du har!

    Bloglovin-Byte? =)

    SvaraRadera
  2. åh vilken bra lista!! ger verkligen motivation :-D

    sv: du får säga till hur det smakade när du provat ;)

    SvaraRadera
  3. åh! vilken fin lista!
    Kram på dig <3

    SvaraRadera
  4. svar: åh tack fina du! ^.^

    SvaraRadera
  5. vilken bra lista, jag blir imponerad över att du kan komma på så många fördelar!Då har man ju kommit en bra bit på väg när man kan se alla fördelar och skriva ner dem som du har gjort :)

    SvaraRadera