fredag 25 maj 2012

Svar.

Anonym.
fin blogg men har en fråga jag vill att du ska svara ärligt på blir man tjock av att äta godsaker på en dag som bullar o annat lite onyttigt fast jag inte äter sånt men nu försöker jag en gång i veckan annrs får jag ångest blir jag tjcok av det eller är det bara ätstörningen som vill att jag ska tro det snälla snälla svara?

Svar!
Tack!
Jag ska försöka svara så bra som jag kan.
Vill dock påpeka att jag inte är en utbildad dietist eller något. Men jag ska svara så logiskt jag kan.

Och nej, man blir inte tjock om man äter godsaker en dag! Om du äter en bulle en dag till fika. Eller om du tar godis på en lördag kväll. Eller en coca-cola. Eller vad man nu vill äta för godsaker. Det blir man inte tjock av.
Om man ska bli tjock på kakor/godsaker så måste man vräka i sig av det hela tiden. Tror jag i alla fall.

Tänk såhär, tjejer och killar utan ätstörningar äter ju godsaker.
Och alla människor utan ätstörningar är ju inte tjocka, eller hur?

Klart att du ska få äta godsaker ibland om du vill det!
Att äta godsaker ibland kommer inte att göra dig tjock.

Jag skulle tro att det är ätstörningen som vill att du ska tro det.
Som vi alla vet, så försöker ätstörningen göra allt för att du ska lyssna på den. Den drar till lögner, kritiserar och manipulerar så ofta den kan. Tyvärr, kan den vara väldigt övertygande och få dig att tro att den talar sanningen.
Men det är oftast tvärt om.
Ätstörningen pratar skit!

En bok jag kan rekomendera dig att läsa, som tar upp dessa frågor och där man kan läsa om att det är okej att äta. Och varför mat är viktikt är boken:
"Mattillåtet" av Gisele Van Der Ster.
Den har hjälpt mig en liten bit på vägen.
Mattillåtet : praktisk vägledning för dig som har en ätstörning (inbunden)

Hoppas du fick ett bra svar på din fråga!Kämpa vidare, lyssna inte på din ätstörning. För du är värd bättre än den.


Bild från början av 2009. 14 år och frisk.
Bild från 2008. Precis fyllda 13 år. Frisk, glad och en vanlig tonårs tjej.
Maj 2010. 14 år. Frisk.
Februari 2010. Lycklig. Ser så mycket mer livfull och energi rik ut på det här fotot än från bilder tagna nu.
Den här bilden är tagen bara några veckor innan jag, som jag kommer ihåg, träffade på mina första ätstörda tankar.






Det jag vill ha sagt med dessa bilder är att på alla dessa bilder åt jag "normalt" och jag åt godsaker ibland.
Och inte var jag tjock här?
Hälsosam, glad, lycklig, energirik och mer säker i mig själv var jag definitivt. Men tjock. NEJ!
Mat gör dig inte tjock! Godsaker gör dig inte tjock!
Det är okej att äta, både mat och godsaker. Oavsett vad ätstörningen säger.

KRAM! 





4 kommentarer:

  1. boken mattillåtet har jag också läst lite i och den rekommenderar jag verkligen! står mycket klokt i den som är värt att tänka på!!

    SvaraRadera
  2. tack för att du svarade jag åt så mycket goda saker igår för jag var så sugen o jag ville inte att anorexin skulle vinna för jag vill bli den riktiga jag inte denjag är nu. Men jag är rädd att det jag åt lagt sig på kroppen o min a lår rumpa o allt jätte rädd men vet du iungefär hur långt tid det tar för att allt ska lägga sig på kroppen??? snälla snälla svara o ska läsa boken du rekomendera.

    SvaraRadera
  3. Hmm.. Så händer det mig jämt! Mamma blir riktigt arg på mig nu på sistone för att jag går och äter t.ex vatten med purjolök i... Och det är min mat resten av dagen. Jag får tankar ibland av att jag gillar min kropp men sedan kommer de dumma tankarna igen: Nej, sluta ät du har blivit alldeles för tjock. Vill verkligen ner de 10 kilona och känna mig trygg med mig själv, men det är riktigt tufft!

    Sv: Åh vad söt du är :) Tack så mycket! Du kan maila mig när du vill du med, finns alltid!

    SvaraRadera
  4. Sv: Åhhh, det glädjer mig verkligen att få höra det från någon som verkligen vet hur det kändes, min familj brukar alltid säga åt mig och tvinga mig att skippa det men det är svårt att lyssna på folk som verkligen inte har någon blekaste aning om hur det är!

    SvaraRadera