torsdag 7 juni 2012

The average person tells 4 lies a day. 1460 a year. A total of 87,600 by the age 60. And the most common lie is - I'M FINE.

Kan inte du skriva ett inlägg om lögner ätstörning säger kring mat?
Detta var en kommentar jag fick för ett tag sedan.
Nu äntligen ska jag ta tag i det och skriva om det.



Så nu ska jag skriva en liten lista på exempel på LÖGNER ätstörning sa till mig.
Lögner som ätstörning fick mig att lyssna på och tro på.
Lögner som jag i vissa svaga stunder fortfarande tror och lyssnar på (inte lika ofta dock).
Just de lögner jag skriver här handlar om maten, vikten och sådär. Det finns gott om andra saker som ätöstörningen ljög mer om.
Detta är bara lögner! Kom ihåg det. (På vissa av lögnerna kommer jag skriva lite om vad sanningen egentligen är).

LÖGN: All mat man äter lägger sig som en klump i magen. Detta går sedan ut som fet på kroppen. Om man inte då tränar bort det.
Sanningen: Nej kroppen använder det man äter. Ger oss energi, till dels vardaglig aktivitet och även till hjärnan. Våra organ behöver det här. Vi behöver äta!

LÖGN: Man måste alltid kolla innehållsförteckning minst 3 gånger innan man köper något. Annars kan man ju ha läst fel.

LÖGN: Lita aldrig på innehållsförteckning helt, dem kan skrivit fel. Eller så har de skrivit ut mindre, för att de ska se nyttigare ut.
Sanningen: Egentligen tycker jag att man ska sktia i att läsa den där innehållsförteckning (om man inte har en allergi då). Men varför skulle de stå för fel?! VARFÖR?!

LÖGN: Mat gör dig olycklig. Man blir först lycklig när man undviker den.
Sanningen: Jag testade ett tag att undvika mat, gjorde det mig lyckligare? NEJ! Snarare olyckligare!

LÖGN: Lita aldrig på vad vågen säger. Den visar nog fel nummer. Om den visar ner, så har du nog gått upp det den visar att du gått ner. Lita inte heller på klädstorlekar, de kan alltid vara fel märkta.
Sanningen: Så alla vågar och alla kläder i hela världen är trasiga eller fel märkta? Jaa, för det låter ju sååå "vettigt"?!

LÖGN: Om man dricker vatten samlas det i kroppen och så går man upp lika mycket i vikt som så många liter man druckit.

LÖGN: När man börjar gå upp i vikt, så kommer man aldrig sluta gå upp.
Sanningen: Nej, din kropp kommer faktiskt anpassa sig till mängden mat som du äter och kommer hitta den vikt den vill hålla.

LÖGN: När man har sovit så har allt man åt dagen innan lagt sig på kroppen. För när man sover arbetar inte kroppen.
Sanningen: Hjärnan jobbar med att lagra allt nytt du tagit in under dagen. Då behövs väl energi?

LÖGN: Jag hade ingen förbränning som fungerade.
Sanningen: Visst får man sämre förbränning av att inte äta, eftersom att kroppen anpassar sig till detta då. Men att jag inte skulle haft någon förbränning alls, låter inte så troligt.

LÖGN: Om man äter godis så ökar vikten med minst ett halvt kg för varje godisbit.
Sanning: ?! Det låter inte särskilt troligt va?

LÖGN: Kroppen kan inte ta hand om godis, snabbmat, läsk, desserter osv. Detta kommer fastna i din kropp.
Sanningen: Nej, just det för jag tror att kroppen verkligen kan sortera mat sådär. Kroppen jobbar inte med "en godisbit - in i godisfacket. Ett glas läsk - in i läskfacket".

LÖGN: Om man använder budy butter eller lipsyl så kommer kroppen suga sig till det och lägga in det som ett lager.
Sanning: VA?! Det här är bara dumt. Såklart kommer det inte sugas in som ett lager och ligga där i all evighet!

LÖGN: All mat som man själv inte lagat var bombaderat med fett, kalorier osv.
Sanningen: Ja men visst. För alla andra lagar nog inte mat på ett normalt sätt och har i efter ett vanligt recept?

LÖGN: Ett hg upp kommer synas direkt på dig.
Sanningen: För så små förändringar syns nog på kroppen bara *BAM*. Kroppen arbetar segt och ett hg är INGENTING!

LÖGN: För att få äta, så var man tvungen att förtjäna det.
Sanningen: Alla är värda mat. Alla är värda att äta. ALLA.

LÖGN: Alla kolhydrater man åt var man tvungen att träna bort.
Sanningen: Kroppen behöver även kolhydrater!

LÖGN: Om du äter mycket idag, så kommer du äta ännu mera imorgon.

LÖGN: Men den där maten tycker du ju inte om. Du tycker inte att det är gott. Ät en bit gurka istället.
Sanningen: Jag gillade visst en del av maten som ätstörnignen la till i listan av det förbjudna. Jag gillade visst coca-cola, choklad, pommes osv. Men det lyckades jag glömma bort på vägen.



Dett finns såklart hur många andra lögner som helst. Men det här är en del av dem.
Lögner jag mer och mer börar förstå bara är lögner.

KRAM!









5 kommentarer:

  1. sv: Tack. men menar du inte 19,5? för det räknas ju som minsta normalvikt. Men tack för att du skrev det där. Det behövdes verkligen. För i nuläget klarar jag inte av att själv se motargument till dessa kommentarer..

    SvaraRadera
  2. Tack för att du skrev detta! Jag tror fortfarande på en del saker som Ana berättar för mig. Som tex att när man använder lipsyl eller body lotion att det lägger sig som ett lager fett, att jag inte förtjänar mat om jag inte presterar m.m. Men nu när jag läste det från dig så känns det bättre, jag ska fundera på om det verkligen är så när du säger att det inte är det.

    SvaraRadera
  3. Går du i skolan eller är du hemma om dagarna?

    SvaraRadera
  4. vilket bra inlägg :)
    många har och har ju haft dessa tankar som sina sanningar, Jag har det :)
    kram
    vill du läsa min blogg så maila mig
    tennisproffset92@hotmail.com
    bestigaberg.blogg.se heter min blogg

    SvaraRadera
  5. tack fina du,va tomt utan !kommer du på måndag ?? och har ni gjort särskillt??? kraam

    SvaraRadera