onsdag 20 juni 2012

A mirror fails to reflect your beauty in your soul.


Spegel spegel, som fint hänger där vad för brister har jag?
Spegel spegel på väggen där vad ska jag göra för att bli den perfekta jag?
Spegel spegel på väggen där, jag vet att du granskar mig uppifrån och ner.

"Ditt hår är för kort, för ruffsigt, likt ett fågelbo."
Ska jag klippa det? Ska jag platta det? Låta det växa? Locka det?
"Nej, antingen kommer det vara för kort, för långt, för ruffsigt, för platt, för mycket volym"

"Du är finnig, din hy är för blek, trötta ögon, stor näsa, liten mun och snea och gula tänder"
Ska jag sminka mig annorlunda? Sola? Sova mer? Opera min näsa och mina läppar? Ha tandställning? Bleka tänderna?
"Nej, antingen kommer du vara för blek, för brun, ha för stor näsa, för liten näsa, för sne, för rak, för stor mun eller för liten mun, för gula tänder, alldeles för blekta".

"Din hals är för lång, dina axlar för små och detsamma gäller dina bröst."
Ska jag använda axelvaddar? Ska jag ha slikonbröst eller bara köpa en bh som kan hjälpa mig på traven?
"Nej, antingen kommer dina axlar vara för små eller för stora och manliga. Dina börst kommer vara flr smp, för toppiga, för hängiga, för fake, inte passa till din kropp."

"Du har inga muskler, du är klen. Dina armar och ben får mig att klökas och magen oj oj, där ska vi inte en prata".
Ska jag träna mer? Push ups? Fettsugning?
"Nej, antingen kommer du vara för klen eller för muskellös som en karl. Du kommer vara för smal eller för fett."

"För små händer och små fötter, men däremot rumpan där kan vi snacka stor".
Kan jag göra något?
"Nej, antingen kommer din händer och fötter vara för stora eller för små. Din rumpa kommer vara för liten för att vara sexig eller för stor för att ens våga kolla på."

"Dessutom är du kort".
Ska jag användaklackskor?
"Nej antingen kommer du vara för kort eller lång. Dessutom vet du att inte kan gå i klackskor."

Spegel spegel på väggen där, dig tänker jag inte lyssna på, nej inte något mer.
Spegel spegel på väggne där, du kan inte visa  hela mig, du kan visa mitt ytre men du akn inte visa det viktigaste - mitt inre.

Spegel spegel på väggen där, du kan vara påverkad av medias/samhällets bild/tankar av vad som är vackert.
Spegel spegel på väggen där du är faktiskt rätt värdelös.

1 kommentar:

  1. Det har så länge människor har funnits även funnits ett ideal och en bild av vad som är vackert. Redan på stenåldern målade man sig med färg, gjorde piercingar osv. Jag vill inte låta otrevlig, inte alls, men jag håller inte med dig. Jag tycker inte att man borde skylla på samhället och media när ens egen självbild och självförtroende avgör om man blir påverkad eller inte. Hoppas du inte tar illa upp:)

    SvaraRadera