söndag 3 juni 2012

Svar!

Anonym

Först vill jag säga att din blogg är så himla bra! Tack för att du skriver så fint och peppande (på ett bra sätt). Men jag har ett par frågor, hoppas det är okej att fråga. Hoppas du svarar.
1. Hur ser din "matdag" ut?
2. Dricker du näringsdryck?
3. Hur mycket ska man äta på varje måltid? Kramar till dig!

SVAR.
Tack så mycket! Såklart svarar jag på frågor. Det är bara att fråga så svara jag så gott jag kan :)

1. Min matdag. Just nu följer jag ett matschema som jag fick i samband med att jag sökte hjälp på ABC.
Så såhär lyder det:

Frukost: Jag brukar ta - 1 skål müsli med soyghurt/havreghurt (eftersom att jag är mjölkallergiker, annars hade jag tagit fil/yoghurt).
1 macka med pålägg (ofta tartex) och gärna med någon grönsak på.
1 glas juice (är dock lite dålig på att ta just juicen, men försöker bättra mig!)
1 kopp kaffe.

Men det finns även andra alternativ: 2 mackor med pålägg och juice. Eller en skål gröt och en macka med pålägg och jucie.

Mellanmål: 1 macka med pålägg.
1 glas jucie eller nyponsoppa.

Lunch: En måltid enligt tallriks modellen. (se bild nedan).
Alltså fisk filé eller vegetariskt alternativ, kan vara bönor, linser, qourn osv.. (Om man äter kött så äter man såklart det).
Potatis, ris eller pasta. På min matlista står det, 3 äggstora potatisar eller 2 dl ris eller 2,5 dl pasta.
Och sedan grönsaker.
Efter måltiden ska man ta en frukt (vilket jag också är lite dålig på, men försöker bättra mig).

Mellanmål: Jag brukar ta - 1 skål müsli med soyghurt.
1 kopp kaffe.
Men man kan ta en macka istället om man vill. Och såklart ska man ha juice eller nyponsoppa till.

Middag: Samma princip som lunchen.

Kvällsmål: Jag brukar ta samma som mellanmålet på eftermiddagen.
På matlistan står det 1 macka med pålägg och en knäckemacka med pålägg.

Det är en bra mängd!

2. Ja jag tar näringsdrycker för tillfället.

3. Jag tyckte jag skrev rätt bra lista på mängd på fråga 1 om min matdag.

Matcirkeln och tallriksmodellen är 2 hjälpmedel jag förösöker ha i huvudet.
Dessa är väldigt bra, och ger en bra bild om hur måltider bör se ut :)

Hoppas svaren hjälpte. KRAM!


5 kommentarer:

  1. Tack detsamma! Fast nu har jag bytt till devote! :-)

    SvaraRadera
  2. Hur många näringsdrycker tar du om dagen?

    SvaraRadera
  3. Åh, jag tvingas äta ännu mer än dig. På mitt matschema är kvällsmålet och mellanmålen större. :(

    SvaraRadera
  4. SV: På min lista finns det väldigt många olika alternativ att välja mellan, men jag brukar alltid välja samma eftersom det är det alternativet som innehåller minst antal kalorier.. Det är ett glas med pro viva och två smörgåsar med smör och valfritt pålägg och en frukt. Jag har precis gått ner till tre näringsdrycker per dag, innan hade jag fyra. Men jag satsar på att slippa ännu fler precis som du! :)

    SvaraRadera
  5. SV: Vad duktig du är som har kämpat dig bort två drycker! Du är stark!
    Ja, det skulle vara härligt att få välja vilket mellanmål jag ville ha. Jag lägtar absolut till den dagen, fast samtidigt är jag rädd.

    Är du rädd för att släppa taget om din äs?

    SvaraRadera