måndag 22 oktober 2012

See me with your eyes closed.

Jag tror det finns två olika sätt att se världen, livet och människor på.

Det första sättet är att se det med öppna ögon.
Att man ser det som är synligt för ögon. Det ytliga.

Det andra sättet är att se allt med stängda ögon.
Då ser man djupare. Man ser det innersta. Man ser det som inte blottas för ögat.

Många säger att med stängda ögon är det mörkt och tråkigt.
Men jag håller inte med.
Det är med stängda ögon man kan se alla färger. Det är med stängda ögon man kan se nya färgkombinationer.
Det är med stängda ögon det verkligt vackra kommer fram.
Det är med stängda ögon som man äntligen ser saker som det verkligen är.

Det är först med stängda ögon som världen faktiskt kan bli vacker, lugn och fredsfull.
För det är först med stängda ögon vi kan förstå varandra.
Det är först med stängda ögon som vi inte dömer en person över ett utseende.

Med stängda ögon slutar vi döma människor efter storlek, kläder, färg, religion, ursprung, ålder.
Med stängda ögon kan vi äntligen förstå att vi människor inte är vårt skinn.
Vi kan äntligen se att det är ett skal som finns för att skydda själen, alltså oss.
(och om du inte tror på själar, så säg hjärnan då)..
Det är först då mobbning, kränkingar, konfilket och krig kan upphöra.

Det är först då vår utseendefixerade värld kan upphöra och fokusera på det som faktiskt betyder något.
Inte vilken storlek man har i ett par jeans, vad våg visar, hur stor eller liten en röv är.

Och att se dig själv med stängda ögon. Det är först då du kan förstå att du är vacker.
Det är inte en spegelbild som visar dig, du måste se dig utan att kolla.
Då kan vi sluta med självhat, självskada och ätstörningar.

Men vi bör åtminstone hata och äska med stängda ögon.
Falla för någon med ögonen stängda. Bygga vänskap eller kärlek på det verkliga och inte det ytliga.

Jag kan in förändra världens sätt att kolla.
Men jag kan styra över mitt sätt att se världen.
Jag kan bestämma hur jag ser världen, livet, människor och mig själv.
Och du kan bestämma hur du väljer att se världen.

Med öppna eller stängda ögon.

Med öppna ögon, en vanlig tjej. Ganska liten, inte särskilt attraktiv (allt är relativt, men med mian ögon öppna), tråkig, som ser lite ledsen ut.
 
Men med stängda ögon är jag så mycket mer. Med stängda ögon är jag färgsprakande, jag är rymdlig, lycklig, energi. Jag är som en regnbåge. Jag är så mycket mer än vad som blottas för ögat.
304319_364473086973020_2131176529_n_large
Tumblr_l8nf13ya1f1qdbbywo1_500_large
 
Tumblr_magfdsh8jn1qfik8to1_500_large
 
 

4 kommentarer:

  1. Så vackert och sant skrivet. Jag har aldrig tänkt på det så. Men det är ju faktiskt som du säger, med ögonen stängda kan vi nog verkligen se varandra.
    Vackert!

    SvaraRadera
  2. Det här inlägget är det bästa du har skrivit :)

    SvaraRadera
  3. svar: ja det var underbart och det bästa att jag inte fick någon ångest över viktuppgången :D KRAM

    Alltså jag älskar läsa din blogg du är bäst! :D

    SvaraRadera
  4. Du är så fin! Tack för en vacker text. <3

    SvaraRadera